0886069599 info@fixxter.com

De terugblik van de Familie Helmich

Een aantal weken geleden kregen we bij Fixxter een interessante mail, twee jonge meiden wilde voor een uniek project voor school duurzaam en elektrisch op reis naar Spanje. Inmiddels zijn zij weer terug in Nederland en blikken terug op de reis en de uitdagingen die zij onderweg zijn tegengekomen. In de afgelopen weken hebben zij verschillende reisverslagen gemaakt van de voortgang en blikken nu terug op hun ervaringen.

De challenge van duurzaam op reis

Ons avontuur is weer afgelopen, we zijn terug in Nederland waar ons huis ineens best groot voelt, na met zijn vieren en hond op ongeveer 5m2 te hebben geleefd.

De reis die begon als challenge voor een schoolopdracht voor de kinderen, was uiteindelijk ook best een challenge voor de ouders. Met een bewuste keuze voor een elektrische camper, want wij leven het liefst met een zo duurzame insteek. We hebben zelf al vaker nagedacht over de mogelijkheid en het ombouwen van een bus tot een elektrische bus, dus dat konden we nu uitgebreid gaan testen met een E-fixxter. En als je nu dan vraagt is dat ook bevallen? Dan zeg ik volmondig ‘ja’. Vraag je… Ging makkelijk en soepel?, dan moet ik bekennen ‘nee, nog niet helemaal. Het was nog best pionieren. Was het dan de moeite waard? ‘Ja zeker!’

De bus rijdt fantastisch en is zeer ruim voor een kleine bus. Een ideale combinatie van compact en wendbaar maar van binnen toch met het gevoel van ruimte voor zowel de bagage als voor twee volwassenen, twee pubers en een hond. Onze reis begon soepel in Nederland. Geen problemen met het vinden van laadpunten of het laden zelf en ook in België ging het prima. Daar waren de punten niet allemaal aan de snelweg zelf, maar dichtbij, net onderaan de afslag bij een benzinestation of een hotel.

Al zijn we er wel achter gekomen dat zowel in België als Frankrijk de zondag dé dag is dat iedereen uitgebreid zijn auto gaat opladen, want het was druk bij de laadpunten en we moesten in de rij, maar we hadden geen haast en het gepland tijdens lunchtijd.

Laden in het buitenland

Het viel ons eigenlijk pas op, op de terugweg toen we bij dezelfde laadpunten kwamen op een doordeweekse dag dat daar niemand was en we zo konden laden. In Frankrijk hebben we de Route du Soleil genomen, hier waren tot Lyon de laadpunten prima te vinden aan de snelweg. De laadpunten waren van Ionity en Fastned en we gebruikten vooral de ANWB site voor het plannen van de reis. (wel jammer dat die hier nog niet een app voor hebben).

Na Lyon merkten we dat de ANWB app minder betrouwbaar werd. We hebben vanaf daar ook steeds vaker gekeken op Chargemap, deze is als app te downloaden.

In Zuid Frankrijk liepen we er voor het eerst tegenaan dat een Ionity laadpaal geen connectie maakte met de auto. Laadpassen werkten wel, het leek te starten, maar sloeg toen weer uit. Uiteindelijk kregen we deze laadpaal aan de praat met de creditcard optie (ook belangrijk dus om mee te nemen) Dit hebben we nog een aantal keren gehad, de tip van Ionity was (toen we ze hadden gebeld en zeer vriendelijke hulp kregen) dat de connector heel zwaar is van de snelladers en je deze goed vast moet blijven houden tot het laden begint.

Spaanse laadpalen

In Spanje hebben we vooral gereden langs de oostkust waar,na Gerona, geen laadpunt meer aan de snelweg te vinden was. Het eerste laadpunt bij een benzinestation aan de snelweg was pas weer bij Villajoyosa, toevallig onze eindbestemming. Hier staan snelladers van Ionity.

Voor de eerdere laadpunten moest je steeds een dorpje in, dat minstens 7 km van de snelweg af ligt. In zo’n dorpje vind je dan 1 of twee laders random aan de rand van de weg. Vaak van Iberdrola of van Allego. Beide laadpunten pakken de passen van E-flux, Anwb en Vandebron niet. Maar voor beide kan je een app downloaden waar je vervolgens je creditcard aan koppelt. Als je hier een account hebt gemaakt met creditcard koppeling kan je vervolgens bij al deze punten laden. Met ook weer de kanttekening dat snelladers nog wel eens willen weigeren. Als je je daar op instelt en het zo plant dat je er een toeristische trip van maakt in het desbetreffende dorpje dan is het prima te doen. Het is even schakelen in je hoofd.

Creativiteit tegen de laadstress

Een andere tip is dat Chargemap je route zo berekend dat je met nog 15 km aankomt op plek van bestemming. In een land waar nog je nog niet de stabiliteit van laadpunten hebt, is dat best tricky hebben we gemerkt. We zijn wel eens bij een laadpunt gekomen achter het hek bij een hotel, die ook nog eens niet was aangesloten volgens de hoteleigenaar, maar deze stond wel aangegeven op Chargemap. Of een laadpunt in een parkeergarage midden in Valencia, waar je alleen maar met een maximale hoogte van 1,90m in kan…. tja de bus is compact, maar niet zo compact, dus op zoek naar een ander laadpunt. (Tip van onze oudste, op google satelliet kijken of je kan zien in welke omgeving het laadpunt zich bevindt, want dat zie je niet op de kaart van Chargemap).

Heb je nog genoeg km te rijden en geen haast… dan is dit allemaal geen probleem, anders kan het nog wel eens voor lichtelijke stress zorgen. Wij hebben besloten om niet te vertrekken met 100% in Chargemap, maar met 80 %, terwijl de auto wel 100% vol was. Zo wordt je creatief en zoek je je eigen handigheidjes om geen ‘laadstress’ te krijgen.

Voor herhaling vatbaar

Op de vraag ‘ Zou je het zo weer doen’ dan zeggen we volmondig ja! Zowel op de trip met de elektrische bus als een levenservaring als leermoment voor school. Wat een super trip was dit voor ons allemaal. En wat zijn we Fixxter dankbaar voor deze samenwerking en het vertrouwen in ons, dat wij deze fantastische bus voor ze mochten testen.

Wij hebben genoten van deze trip inclusief alle uitdagingen.

Op vakantie met een elektrische bus is onthaasten in combinatie met plannen, pionieren, flexibel zijn en op onverwachte plekken terecht komen, dus avontuurlijk met een tikkeltje spanning.

De ervaringen van de rest van het gezin

Stella

Het was super fijn voor mij om te zien hoe erg open Fixxter stond voor dit project. Hele vriendelijke mensen en ontzettend open-minded. Dat maakte het zo veel makkelijker aan dit project te werken!’

We hebben een ontzettend fijne reis gehad met onze E- Fixxter bus! Het is een heerlijk gevoel om door een stad zoals Altea te rijden en te weten dat je zo’n prachtige stad niet aan het vervuilen bent. Hetzelfde geld voor die mooie valleien en berg gebieden.’

De meeste verwachtingen die wij hadden zijn volledig waargemaakt en daar hebben we ontzettend van genoten.’

Het enige waar we wel tegen aan liepen waren de laadpalen. Dat sommige laadpalen die aangegeven waren op de kaart het niet deden of nog niet eens aangesloten waren. Of we kwamen aan een hele langzame te staan in een dorpje waar ze niet vaak toeristen zien. Daar haalden we dan wel het meeste uit! Door een wandeling te maken met de hond. Of rond te gaan lopen in het dorpje met onze camera en de meest prachtige plaatjes schieten, was gelijk een onderdeel van mijn andere challenge voor school, dus dat kwam goed uit.’

Met de hulp en samenwerkingen van iedereen is dit een heel geslaagd project geworden voor ons allemaal’  – Stella 16 jr. Xplore Agora Amsterdam

Madelief

Ik vond het echt een geweldige reis! Ik heb veel geleerd en gezien. En het was heel gezellig altijd in de bus in het begin was het een beetje puzzelen in de avonden met het bed uitklappen en de tassen eruit halen en dan er weer inzetten. Maar hoe langer we onderweg waren hoe beter we erin werden en hoe sneller en makkelijker het ging’.

In het begin moesten Stella en ik wennen aan het bed boven, want het was best laag dus kon je niet rechtop zitten of om draaien maar ook daar wen je snel aan en hadden al snel handigheidjes uitgevonden.’

In de bus rijden was altijd ook gezellig met de muziek aan en meezingen of lezen ging ook prima, omdat de bus achterin heel stabiel was. De heenreis was het nog niet zo warm, maar terug had omstebeurt wel iemand af en toe tijdens het laden last van de warmte. Het hielp dan op even een winkel in te gaan (als die er was)’.

Voor mij duurde het laden wel langer dan gedacht en het lukte niet altijd en dat leverde soms  wat frustratie op.’

We hadden zelf nog een extra houten kubus meegenomen in de bus, omdat onze pottapotti niet in het kastje past waar een ander formaat wel in zou kunnen, wij hadden een groter formaat. Dus het kastje gebruikten we gewoon als kastje en deze houten kubus gebruikten we verder voor alles als tafel, stoel, om onze voeten er op te leggen’.

Diversiteit op de camping

De campings waar we terecht kwamen waren echt heel divers; de ene keer hadden we een camping waar allemaal oldtimers caravans stonden en daar stonden wij tussen met onze super nieuwe bus, daar was iedereen dus heel nieuwsgierig naar onze bus, een andere camping was een boerderij in een boomgaard met varkens erbij, maar we hebben ook een keer overnacht in de regen op een parkeerplaats toen de snellader het niet deed, elke dag was het weer spannend waar we zouden slapen, maar we hebben hele leuke plekjes gehad, zeker niet saai’.

Iedereen had bij het uitpakken zijn eigen taak;  Stella deed het dak naar boven, ik deed deed luifel en papa en mama pakten vaak de tassen en de kratten met eten uit en draaide de stoel om en gingen koken en die dingen.

We hebben allemaal wel eens gekookt en het viel ons op dat er heel veel glutenvrije producten zijn in Frankrijk en Spanje (ik ben nl. allergisch).  Dus ik heb heel veel nieuwe dingen kunnen proberen we hebben in Nederland, in Altea een tapas restaurant gevonden waar ze glutenvrije dingen konden maken, daar hadden we heerlijk gegeten. Het was super leuk en heb ik genoten!!!! ‘  – Madelief 13 jr. Xplore Agora Amsterdam

Vincent

‘Wat heb ik genoten: Een roadtrip van ruim 3,5 weken, met mijn gezin naar Spanje in een electrische camper van Fixxter… Ontstaan als schoolproject van onze dochters en gesteund door zoveel lieve mensen!’

‘Ik had nog nooit electrisch gereden en slechts één keer eerder waren we met het gezin in een campertje weg geweest. En dat was ons toen allemaal al goed bevallen. Op de benzineprijzen na dan, natuurlijk.. En nu weer: We hebben genoten van het feit dat je met een camper eigenlijk al op vakantie bent zodra je thuis de voordeur achter je dicht trekt. Natuurlijk heb je wel een beeld van waar de reis heen moet gaan, maar je hoeft niet te wachten of eerst een bestemming te bereiken om op vakantie te zijn’.

Steeds meer vertrouwen in het laden

‘Wat wel van belang is, is dat je met genoeg stroom in de bus je volgende laadpunt bereikt. En het liefst dat de laadpaal het dan ook nog eens een keer doet natuurlijk, of niet net bezet is. Zeker in de eerste week hebben we behoorlijk wat spannende momenten gekend en is de gedachte “Kon ik ‘m nou maar even snel en makkelijk aan de pomp zetten..” wel eens door m’n hoofd geflitst. Maar naarmate de tijd verstreek groeide het vertrouwen dat het laden ook bij het volgende punt wel weer goed zou gaan. En het ging ook steeds beter.

We ontdekten welke pas, app of creditkaart je bij welke stroomprovider kon gebruiken. En we leerde de bus kennen. Bergachtige etappe? Eerder laden! Zelfde met stevige wind of regen. Lange rechte weg op de cruise control en heerlijk relaxed rijden en van de omgeving genieten. Dan kunnen we dit laadpunt nog wel overslaan. We hadden er stilletjes aan wat vat op gekregen….

Ik betrapte mezelf erop, dat ik bij de laatste rit naar Leeuwarden; toen ik de camper in ging leveren nog een laatste keer van de snelweg afreed en de Fixxter nog even aan een snellader zette. Niet omdat dat nodig was. Maar gewoon….. om nog een laatste keer dat lekkere vakantiegevoel te hebben! – Vincent

De volledige route bekijken die de familie heeft afgelegd inclusief hun tussenstops?

knop

Duurzame KampeerAwards, stem nu!

Kamperen is buiten leven, de omgeving omarmen midden in de natuur. Om ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van al het moois dat kamperen te bieden heeft, vinden wij het belangrijk dat jij je stem uitbrengt op de duurzame producten en...

Wat betekenen de verschillende rij-instellingen van de Fixxter

De Fixxter heeft verschillende 'drive modes', deze zijn speciaal ontwikkeld om zo zuinig en efficient mogelijk gebruik te maken van je elektrische actieradius. Hieronder vindt je een toelichting hoe en wanneer je de verschillende rij-instellingen het beste kan...

6 voordelen van een elektrische camper

Twijfel je of een elektrische camper wel iets voor jou is? We lichten graag 6 voordelen van een elektrische camper voor je toe! 1. Voetprintvrij Het kan behoorlijk frustrerend zijn om af te zien van een camperreis omdat je je zorgen maakt over de uitstoot van een...